מה עושים בגינה – בחודש פברואר

hasa

מה עושים בגינה – בחודש פברואר

חסה ערבית בגינת ירק - ירקות חורף

שתילי חסה ערבית או חסה רומית ירוקה

 

חודשים ינואר – פברואר הם החודשים הקרים של השנה. בתקופה זו הגשמים מרובים (באופן יחסי לארץ המדברית שלנו), אך גם ימי שמש מדהימים פוקדים אותנו בתדירות גבוהה. טמפרטורות הלילה נמוכה מאוד עד הופעת קרה בבקרים והיא זו שמכתיבה את סוגי הירקות אותם נגדל בתקופה זו.

 

רוב הגינה כבר אמורה להיות שתולה בירקות חורף ולהניב יפה כמה חודשים, אך חלקים נרחבים כבר אמורים להיות פנויים מירקות שנשתלו בסתיו וסיימו את מחזור החיים שלהם. חסות שפרחו, צנוניות שנקטפו, כרוביות, כרובים וקולרבי שנהנינו מהם.

את כל הנ"ל כדאי להוציא מהגינה לערימת הקומפוסט, לעבד מחדש את האזורים שהתפנו ולשתול\לזרוע במקומם מחזור ירקות חורף נוסף. אמנם הצימוח בהתחלה איטי, אבל ככל שנתקדם לקראת האביב, כך הקצב יתגבר.

 

במבט קדימה- החל מאמצע מרץ ניתן לשתול כבר את ירקות הקיץ הראשונים (לא לפניי) ואנו רוצים "לרקוד על שתי חתונות": מצד אחד להשאיר מקום פנויי לשתילי הקיץ, ומצד שני לאכול מהגינה באביב.

ירקות הקיץ (עגבנייה, מלפפון, פלפל, חציל, תירס….) שישתלו במרץ – אפריל יחלו להניב רק לקראת מאי. שתילת המחזור הזה, של ירקות החורף, תאפשר לנו לקטוף מהגינה במהלך האביב בזמן שירקות הקיץ מתפתחים וצומחים. כך נשמור על רצף מזון מהגינה.

 

אבל אם נמלא את הגינה עכשיו בירקות חורף, לא יהיה לנו מקום לשתול באביב ירקות קיץ!?

 

יהיה מקום וגם יהיה: הירקות שמניבים עכשיו, או שיניבו בחודשיים הקרובים, יסיימו גם הם בקרוב ובמקומם נשתול את ירקות הקיץ הראשונים.

באביב-קיץ, כמו בסתיו חורף, לא מומלץ לשתול את כל הגינה במכה אחת. לדוגמה, באמצע מרץ נשתול מחזור ראשון של מלפפון, קישוא, תירס ועגבניות. כעבור חודש נשתול עוד מחזור מאותם צמחים אך נוסיף כבר שעועית ופלפל (שהיה להם עדיין קר באמצע מרץ) ובמאי יוני, נחזק בעוד עגבניות, במיה ושעועית תאילנדית.

 

כמו כן, עכשיו הזמן לגזום את עצי הפרי. רוצים ללמוד את האומנות? בואו לסדנה

 

וגם, למי שלא הספיק, הזדמנות אחרונה לחורף לפזר קומפוסט לכל הצמחים הרב שנתיים בגינה.

 

בחודשים ספטמבר אוקטובר העונה מתחלפת מקיץ לסתיו. הימים מתקצרים, השמש מנמיכה בדרום והטמפרטורות מתחילות לרדת. בתקופת המעבר אנו עדיין יכולים לחוות ימים חמים מאוד וגם גשמי ברכה. בגינת הירק אנו מתייחסים לממוצע האקלים ולא לקצוות שלו.  והממוצע מראה על "הקלה בעומס החום". זהו הסתיו שלנו. עכשיו הזמן בו אנו מתחילים לשתול את גינת החורף.

למה רק מתחילים לשתול או לזרוע ירקות חורף?  ולא ממלאים את כל הגינה?

– דבר ראשון, כי עדיין יש לנו בגינה שיחים מניבים של ירקות קיץ (העגבנייה, החציל והפלפל, השעועית התאילנדית התירס והבמיה, עוברים עכשיו מאין "רנסנס") ויניבו עד תחילת נובמבר. אנו רוצים לשמור אותם, כך שלא כל שטח הגינה יכול להיות מנוצל בינתיים. ושנוכל לאכול סלט חסה עם עגבנייה מהגינה.

– דבר שני, כי בכדיי שגינת הירק תניב לנו ירקות חורף באופן רציף, כדאי לנו לחלק את העונה לשלשה או ארבעה מחזורי שתילה של חודש- חודש וחצי בין מחזור למחזור. בכל מחזור שתילה נשתול את אותם הצמחים, וכך נהנה מתנובה רציפה לאורך העונה. אחרת, נקבל המון ירקות בתקופה קצרה ובהמשך העונה יותר כמעט ולא.

את שתילי הירוקת המתאימים לשתילה עכשיו תוכלו למצוא כאן.

זרעי ירקות, ניתן להזמין כאן

את המחזור הראשון בעונה מומלץ לשתול באזור הפחות שמשי בגינת הירק, ולצאת לשמש מלאה במחזורים הבאים ככל שנכנס החורף. מי שגינת הירק שלו בשמש מלאה, אולי יעדיף לפרוש רשת צל 30% מעל ערוגות החורף הראשונות, ולהסיר אותה לקראת נובמבר. אצלי, גם בשמש מלאה, שתילת מחזור ראשון של חורף בספטמבר מניבה עלים טעימים ורעננים.

עכשיו גם טוב מאוד להתחיל בזריעת זרעי שורשים (ישירות באדמה תמיד – לא בשתילים).

השקיה:

ניתן להוריד ב 30% את כמות ההשקיה השבועית. בתקופה זו, גינה עם טפטפות 2 ליטר לשעה, תסתפק בהשקיה של 15 דקות בבוקר כל יום.

חשוב מאוד לזכור להשקות גם בהמטרה את אזורי הזריעה ולשמור על האדמה לחה, לפחות עד הנביטה.

אם חם, בשבוע הראשון לאחר שתילת שתילי ירקות חורף, מומלץ להרטיב במשך היום את השתילים ואת הערוגה מספר פעמים. זה יסייע בקליטה טובה.

מה עושים בגינת הירק בחודש מרץ:

חודש מרץ הוא החודש בו מתחלפת העונה מחורף לאביב. לאחר חודשיים קרים ואיטיים בגינה, הירקות מתחילים לתפוס תנופה ומהירות הצימוח מתגברת. כמו צמחי הבר, כך גם צמחי הגינה החורפיים מתחילים לפרוח. בשלב זה,  נתחיל להעביר את גידולי החורף הפורחים בכבוד לערימת הקומפוסט ונכין את האדמה לשתילה חדשה.

תירס מתוק

תירס מתוק

הזמן הזה הוא זמן מיוחד, בגלל היותו עונת מעבר. עדיין אפשר ומומלץ בחום לשתול גידולי חורף (חסה, כרוב, קולרבי, מנגולד, עלי בייבי וכו') ואפילו לזרוע גזר וצנונית, עד אפריל!. מחזורי השתילה האביביים הם מחזורים מהירי צימוח, וימלאו את החסר בקערת הסלט, עד שנאכל עגבניות, פלפלים ומלפפונים, בעוד כמה חודשים. מי שלא שתל עדיין תותי שדה, שיזדרז.  חודש מרץ הוא מצויין לשתילת תותים. הם בדיוק מתעוררים מתרדמת החורף ותוך חודש – חודש וחצי יניבו פירות רבים.

במקביל  ניתן להתחיל לשתול שתילי קיץ ראשונים. הראשונים להישתל בגן הירק האביבי הם הירקות ממשפחת הדלועים (מלפפון, קישוא, דלעת, דלורית וכו'). מומלץ מאוד להתחיל איתם מוקדם, מכיוון שכשהקיץ מכה  חזק ביוני יולי אוגוסט, הגידול של הדלועים נהיה קשה יותר ויותר. שתילה מוקדמת תניב יבול רב, תקדים את הצרות של החום ותגביר את חנטת הפירות.

באגף הקטניות, האפונות החורפיות למיניהן נמצאות עכשיו בשיאן. זה הזמן להתחיל לשתול שעועיות ראשונות של קיץ. נתחיל עם הזנים המוקדמים (שעועית מטפסת סגולה וצהובה, הילדה, ושעועיות רגילות ירוקה וצהובה), ולקראת סוף החודש נוסיף גם את הלוביה התאילנדית, הדורשת טמפרטורות יותר גבוהות.

לקראת סוף החודש נוכל כבר להוסיף עגבניות, פלפלים וחצילים לגינה.

לזורעים: ניתן להתחיל לזרוע את כל סוגי ירקות הקיץ. השלב הזה כדאי מאוד להנביט בתוך חממה, אשר תיצור טמפרטורה גבוהה יותר מהסביבה. לקראת אפריל, רוב ירקות הקיץ ינבטו מצויין גם ללא תנאי חממה, כך שמי שרוצה ללכת על בטוח יכול לחכות מעט.

חסה ערבית בגינת ירק - ירקות חורף

שתף the Post